Validación de instrumentos de medición para las variables conocimiento, convicción y compromiso de los padres respecto de un sistema educativo confesional
Abstract
The purpose of this study was to design and validate measurement instruments for the variables of knowledge, conviction, and commitment of parents regarding a confessional educational system. Through a non-probabilistic sampling for convenience, a pilot test was carried out where 101 parents were selected, with children of primary and secondary school age in schools that belong to a section of northeastern Mexico. Exploratory factor analysis with principal axes factorization extraction and equamax rotation was used for statistical analyses. When analyzing the results of the study, it was determined that the three instruments show an acceptable explained variance: knowledge (σ2 = 76.38%), conviction (σ2 = 83.35%), and commitment (σ2 = 65.08%). The reliability coefficient, measured by Cronbach’s alpha, revealed a high degree of total internal consistency for the variables conviction (α = .976), knowledge (α = .969), and commitment (α = .889). In conclusion, it is inferred that the proposed instruments are valid to assess the degree of knowledge, conviction, and commitment of parents regarding a confessional educational system.
Downloads
References
Acuña Echeverría, N., Concha Contreras, B., de la Fuente Contreras, B., Medina Gatica, R. y Cárcamo Vásquez, H. (2018). ¿De qué hablamos cuando hablamos de comunicación, relación, participación, compromiso e involucramiento de las familias con la escuela? Revista UCMaule, 55, 59-70. https://doi.org/10.29035/ucmaule.55.59 DOI: https://doi.org/10.29035/ucmaule.55.59
Adiansyah, M. y Sakir, A. (2021). The influence of learning organization, knowledge management and job satisfaction on organizational commitment and their impact on employee performance of USK medical faculty. International Journal of Scientific and Management Research, 4(5), 225-244. https://doi.org/10.37502/ijsmr.2021.4515 DOI: https://doi.org/10.37502/IJSMR.2021.4515
Alves, A. F., Assis Gomes, C. M., Martins, A. y da Silva Almeida, L. (2018). Desempeño cognitivo y rendimiento académico: ¿cómo confluyen familia y escuela? European Journal of Education and Psychology, 10(2), 49-56. https://doi.org/10.30552/ejep.v10i2.122 DOI: https://doi.org/10.30552/ejep.v10i2.122
Astorquiza Bustos, B. A. (2019). Efectos de la pedagogía y el compromiso educativo sobre el logro académico de los alumnos de educación media. Revista de Métodos Cuantitativos para la Economía y la Empresa, 28, 43-67. https://doi.org/10.46661/revmetodoscuanteconempresa.2765 DOI: https://doi.org/10.46661/revmetodoscuanteconempresa.2765
Badilla Poblete, E. (2013). La declaración de Naciones Unidas sobre eliminación de todas las formas de intolerancia y discriminación fundadas en la religión o las convicciones. Revista Chilena de Derecho, 40(1), 89-117. https://doi.org/10.4067/s0718-34372013000100004 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-34372013000100004
Baquedano López, P., Alexander, R. A y Hernández, S. J. (2013). Equity issues in parental and community involvement in schools: What teacher educators need to know. Review of Research in Education, 37(1), 149-182. https://doi.org/10.3102/0091732X12459718 DOI: https://doi.org/10.3102/0091732X12459718
Bhering, E. (2002). Teachers’ and parents’ perceptions of parent involvement in Brazilian early years and primary education. International Journal of Early Years Education, 10(3), 227-241. https://doi.org/10.1080/0966976022000044762 DOI: https://doi.org/10.1080/0966976022000044762
Boberiene, L. V. (2013). Can policy facilitate human capital development? The critical role of student and family engagement in schools. The American Journal of Orthopsychiatry, 83(2-3), 346-351. https://doi.org/10.1111/ajop.12041 DOI: https://doi.org/10.1111/ajop.12041
Carreño Olave, A., Mena Bastías, C. y Lastra Urra, M. J. (2020). Valoración de las TIC en el proceso educativo: una mirada desde los párvulos y sus familias. Revista de Ciencias Sociales Ambos Mundos, 1, 55-72. https://doi.org/10.14198/ambos.2020.1.5 DOI: https://doi.org/10.14198/ambos.2020.1.5
Casilla Sandoval, A. (2018). Proceso de elaboración e implementación de un modelo educativo integral adventista para las escuelas de la Unión Dominicana [Tesis doctoral, Universidad de Montemorelos]. Repositorio Institucional. https://dspace.um.edu.mx/handle/20.500.11972/967
Chaupe Rubio, Y. J. (2022). Gestión del conocimiento y compromiso organizacional en trabajadores de la Municipalidad de Chillia-Pataz [Tesis de maestría, Universidad César Vallejo]. Repositorio Digital Institucional. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/90106/Chaupe_RYJ-SD.pdf?sequence=1&isAllowed=
Corchuelo Fernández, C., Cejudo Cortés, C. M. A. y Tirado Morueta, R. (2019). Influencia del apoyo familiar y escolar en el compromiso conductual de los estudiantes. Análisis multinivel en un IES de compensación educativa. Revista Complutense de Educación, 30(2), 605-622. https://doi.org/10.5209/rced.57883 DOI: https://doi.org/10.5209/RCED.57883
Crescenza, G., Fiorucci, M., Rossiello, M. C. y Stillo, L. (2021). Education and the pandemic: Distance learning and the school-family relationship. Research in Education and Learning Innovation Archives, 26, 73-85. https://doi.org/10.7203/realia.26.18078 DOI: https://doi.org/10.7203/realia.26.18078
Đurišić, M. y Bunijevac, M. (2017). Parental involvement as a important factor for successful education. Center for Educational Policy Studies Journal, 7(3), 137-153. https://doi.org/10.26529/cepsj.291 DOI: https://doi.org/10.26529/cepsj.291
Flores Laguna, O. A. (2012). Validación de constructo del instrumento imagen de instituciones universitarias. Revista Internacional de Estudios en Educación, 12(2), 80-88. https://doi.org/10.37354/riee.2012.122 DOI: https://doi.org/10.37354/riee.2012.122
Fortin, S. M. (2020). Implementation of SDA educational philosophy and institutional image as predictors of enrollment within the SDA schools of the Northeastern Conference [Tesis doctoral, Universidad de Montemorelos]. Repositorio Institucional. https://dspace.um.edu.mx/handle/20.500.11972/2342
Galián Nicolás, B., García Sanz, M. P. y Belmonte Almagro, M. L. (2018). Evaluación de la participación familiar en el proceso educativo de los discentes desde la percepción del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21(3), 45-62. https://doi.org/10.6018/reifop.21.3.336971 DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.21.3.336971
Goicochea Castillo, G. y Matos Quijano, A. (2019). Plan de fortalecimiento en el compromiso educativo en padres de familia, nivel primario en una institución educativa pública [Tesis de maestría, Universidad Católica de Trujillo Benedicto XVI]. Repositorio UTC. http://repositorio.uct.edu.pe/bitstream/123456789/595/1/018100185D_018100191D_M_2019.pdf
Gomila Grau, M. A. y Pascual Barrio, B. (2015). La participación de las familias en el sistema educativo: la percepción del profesorado en formación. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(3), 99-112. https://doi.org/10.6018/reifop.18.3.199321 DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.18.3.199321
González, A. (2017). La responsabilidad de la convicción: el pacifismo cristiano. Realidad: Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 134, 581-598. https://doi.org/10.5377/realidad.v0i134.3174 DOI: https://doi.org/10.5377/realidad.v0i134.3174
Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J. y Anderson, R. E. (2014). Multivariate data analysis (7a ed.). Pearson Education Limited.
Horcajo, J. y de la Vega, R. (2016). La convicción en las actitudes relacionadas con el dopaje: un estudio experimental con entrenadores de fútbol. Revista de Psicología del Deporte, 25(1), 57-64. https://archives.rpd-online.com/article/view/v25-n1-horcajo-de-la-etal.html
Juaneda Ayensa, E. y González Menorca, L. (2007). Definición, antecedentes y consecuencias del compromiso organizativo. En J. C. Ayala Calvo (Coord.), Conocimiento, innovación y emprendedores: camino al futuro (pp. 3590-3609). Universidad de la Roja.
Lekic, M. M. (2005). Perceptions and attitudes of selected Adventist and non-Adventist parents of school-age children toward Adventist schools in Canada [Tesis doctoral, Andrews University]. Commons@Andrews University. https://digitalcommons.andrews.edu/dissertations/518
Leland, A. M. (2022). Programa de intervención de las escuelas comunitarias de servicio completo: estudio de caso del compromiso de los padres somalíes en las escuelas rurales de un distrito en Minnesota. The Interactive Journal of Global Leadership and Learning, 1(1). https://doi.org/10.55354/2692-3394.1035 DOI: https://doi.org/10.55354/2692-3394.1035
López, G. y Guaimaro, Y. (2016). El rol de la familia en los procesos de educación y desarrollo humano de los niños y niñas. Ixaya: Revista Universitaria de Desarrollo Social, 10, 31-55. http://www.ixaya.cucsh.udg.mx/sites/default/files/Rolfamilia_Gloria_0.pdf
Lorenzo Moledo, M., Míguez Salina, G. y Cernadas Ríos, F. X. (2020). ¿Pueden contribuir los fondos de conocimiento a la participación de las familias gitanas en la escuela? Bases para un proyecto educativo. Teoría de la Educación: Revista Interuniversitaria, 32(1), 191-211. https://doi.org/10.14201/teri.21299 DOI: https://doi.org/10.14201/teri.21299
Máynez Guaderrama, A. I. (2016). Cultura y compromiso afectivo: ¿influyen sobre la transferencia interna del conocimiento? Contaduría y Administración, 61(4), 666-681. https://doi.org/10.1016/j.cya.2016.06.003 DOI: https://doi.org/10.1016/j.cya.2016.06.003
Miranda Carvajal, C. y Castillo Armijo, P. (2018). Estudio metodológico de las variables que componen el constructo de “apoyo y participación de la familia en los procesos educativos”. Estudios Pedagógicos, 44(1), 115-133. https://doi.org/10.4067/s0718-07052018000100115 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052018000100115
Morgan, G. S., Skitka, L. J. y Wisneski, D. C. (2010). Moral and religious convictions and intentions to vote in the 2008 presidential election: Moral and religious convictions. ASAP: Analyses of Social Issues and Public Policy, 10(1), 307-320. https://doi.org/10.1111/j.1530-2415.2010.01204.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1530-2415.2010.01204.x
Navaridas, F. y Raya, E. (2012). Indicadores de participación de los padres en el sistema educativo: un nuevo enfoque para la calidad educativa. Revista Española de Educación Comparada, 20, 223-248. https://doi.org/10.5944/reec.20.2012.7599 DOI: https://doi.org/10.5944/reec.20.2012.7599
Oppenhaim-Shachar, S. y Berent, I. (2021). Kindergarten teachers and ‘sharing dialogue’ with parents: The importance of practice in the process of building trust in the training process. Teaching Education. https://doi.org/10.1080/10476210.2021.1996557 DOI: https://doi.org/10.1080/10476210.2021.1996557
Parraga Gil, V. (2021). Mejorando las relaciones entre la familia y la escuela: desarrollo de un programa descriptivo en Educación Primaria. DEDiCA: Revista de Educação e Humanidades, 19, 403-429. https://doi.org/10.30827/dreh.vi19.21813 DOI: https://doi.org/10.30827/dreh.vi19.21813
Pino, P. y Castillo, A. (2012). Conocimientos adquiridos por padres en un programa educativo de reanimación cardiopulmonar básica pediátrica. Revista Chilena de Pediatria, 83(3), 224-230. DOI: https://doi.org/10.4067/S0370-41062012000300003
Ramalho Marques, J. M., Lopes la Falce, J., Machado Fonseca Ramalho Marques, F., Fernandes de Muylder, C. y Moreira Silva, J. T. (2019). The relationship between organizational commitment, knowledge transfer and knowledge management maturity. Journal of Knowledge Management, 23(3), 489-507. https://doi.org/10.1108/jkm-03-2018-0199 DOI: https://doi.org/10.1108/JKM-03-2018-0199
Razeto Pavez, A. (2016). Estrategias para promover la participación de los padres en la educación de sus hijos: el potencial de la visita domiciliaria. Estudios Pedagógicos, 42(2), 449-462. https://doi.org/10.4067/s0718-07052016000200026 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052016000200026
Reyes-Meza, O. B. y Ávila-Rosales, F. M. (2016). La familia y su incidencia en el proceso educativo de los estudiantes de enseñanza general básica: estudio de caso. Dominio de las Ciencias, 2(1), 118-128. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/33/26
Rigo, D. Y. (2017). Docentes, tareas y alumnos en la definición del compromiso: investigando el aula de nivel primario de educación. Educação em Revista, 33, Artículo e154275. https://doi.org/10.1590/0102-4698154275 DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698154275
Ripoll-Núñez, K. J. y Cifuentes Acosta, J. E. (2019). Compromiso, autorregulación e intimidad en parejas en cohabitación: un estudio exploratorio en Bogotá, Colombia. Revista Colombiana de Psicología, 28(2), 125-139. https://doi.org/10.15446/rcp.v28n2.74632 DOI: https://doi.org/10.15446/rcp.v28n2.74632
Rulidha, C. P. y Hermawan, S. (2021). The influence of knowledge management and competence on employee performance through organizational commitment as an intervening variable in management of BUMDES in Sidoarjo regency. Proceedings of the ICECRS, 9. https://doi.org/10.21070/icecrs2021900 DOI: https://doi.org/10.21070/icecrs2021900
Scott, E. (2019). Ambiente eclesiástico y compromiso de los miembros de junta directiva de las iglesias de la misión norte de Costa Rica [Tesis de maestría, Universidad de Montemorelos]. Repositorio Institucional. https://dspace.um.edu.mx/handle/20.500.11972/1036
Skitka, L. J., Hanson, B. E., Morgan, G. S. y Wisneski, D. C. (2021). The psychology of moral conviction. Annual Review of Psychology, 72(1), 5.1-5.20. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-063020-030612 DOI: https://doi.org/10.1146/annurev-psych-063020-030612
Smith, T. E., Reinke, W. M., Herman, K. C. y Huang, F. (2019). Understanding family-school engagement across and within elementary and middle-school contexts. School Psychology, 34(4), 363-375. https://doi.org/10.1037/spq0000290 DOI: https://doi.org/10.1037/spq0000290
Torres Briones, C. L. y Rojas Dávila, R. S. (2017). La gestión del conocimiento basado en la Teoría de Nonaka y Takeuchi. INNOVA Research Journal, 2(4), 30-37. https://doi.org/10.33890/innova.v2.n4.2017.147 DOI: https://doi.org/10.33890/innova.v2.n4.2017.147
Tuckett, D. y Nikolic, M. (2017). The role of conviction and narrative in decision-making under radical uncertainty. Theory & Psychology, 27(4), 501-523. https://doi.org/10.1177/0959354317713158 DOI: https://doi.org/10.1177/0959354317713158
Universidad de Montemorelos. (2017). Plan de desarrollo institucional 2016-2021: compromiso educativo. https://crea.um.edu.mx/wp-content/uploads/2019/01/Plan-Institucional-de-Desarrollo-2016-2021.pdf
Viera, A. y Zeballos, Y. (2014). Inclusión educativa en Uruguay: una revisión posible. Psicología, Conocimiento y Sociedad, 4(2), 237-260. https://revista.psico.edu.uy/index.php/revpsicologia/article/view/243