Busco un problema de investigación ¡y no lo encuentro!

Keywords: academic research, research problem, zero phase of scientific research

Abstract

The first research resembles an academic rite of passage. Those who strive for an academic degree submit themselves to unique “arbiters of science.” Hence, inflexible methods and soporific dogmas are usually the non-negotiable yardsticks against which the degree of “scientificity” of early research attempts is measured.
The poor cultivation of the reading habit, methodological rigidity, and the poverty of research skills have generated the “academic horror” in which we live. This dismay is underpinned by plagiarism to obtain bombastic academic degrees fraudulently.
The capacity for the wonder of the pilgrims of “scientific research” crumbles in the face of the irrational obstacles proposed by the “arbiters of science.”
Researchers are thus challenged to look beyond the boundaries of “the small village of stereotypical research problems.” This village comprises pompous ideas, repetitive problems, and a rigid scheme that stifles any intention of creativity and wonder.
Countless inquiring minds wander through academic forums searching for a relevant research problem and fail to find it. In this context, “the arbiters of science” emerge, who assess as inconsistent, fragile, inconsequential, and even ignorant: all more or less audacious research proposals.
The problem consists in starting the journey, and indeliberately formulating the research problem since a prior effort is required before entering into the architecture of scientific questions. Thus, this work vindicates the zero phase of research, which is related to previous reflections and intellectual operations to pose a relevant scientific problem, as well as the humility necessary to carry out the scientific activity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amarillo Giraldo, E. A. (2006). Lo verdadero y lo falso según descartes a partir de” El Discurso del método” y aportes a la pedagogía. [Monografía de grado, Universidad de La Salle]. https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=1063&context=filosofia_letras

Amela, V. (2018). Los inspiradores de Amela: sabiduría esencial de todos los tiempos. Libros de Vanguardia.

Angarita Cáceres, R. G. (2020). El criterio de claridad y distinción en la” Quinta meditación”. Folios, 52, 3-18. https://doi.org/10.17227/folios.52-9769 DOI: https://doi.org/10.17227/folios.52-9769

Arjona, R. (2002). El problema [Canción]. En Santo Pecado. Sony BMG.

Borges, J. L. (2004). La biblioteca, símbolo y figura del universo. Anthropos.

Butterfield, H. (2019). Los orígenes de la ciencia moderna. Taurus.

Buttiglione, R. (2019). Unsere Auseinandersetzung mit René Descartes–oder: von Descartes bis Giambattista Vico. En Die Wahrheit im Menschen (pp. 27-54). Springer VS, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-14028-1_2 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-658-14028-1_2

Cortés Riera, L. E. (2019). Werner Heisenberg: las conexiones entre la educación humanística, la ciencia de la naturaleza y la cultura occidental. Mayéutica Revista Científica de Humanidades y Artes, 7, 195-203. https://revistas.uclave.org/index.php/mayeutica/article/view/2117

Cuccia, E. J. (2016). El problema tomístico de la abstracción. Una reconsideración en torno a la interpretación tradicional y sus limitaciones/The thomistic problem of abstraction. A review concerning the traditional interpretation and its limitations. Cauriensia. Revista anual de Ciencias Eclesiásticas, 10, 245-263. http://dx.medra.org/10.17398/1886-4945.10.245

De Amorim e Silva Neto, S. (2018). Vico, filósofo de la poesía. Cuadernos sobre Vico, 32, 317-322. https://doi.org/10.12795/Vico.2018.i32.44 DOI: https://doi.org/10.12795/Vico.2018.i32.44

Descartes, R. (2007). Discurso del método. Maxtor.

Dyson, F. J. (2010). El científico rebelde. DeBolsillo.

Febvre, L. (2014). Le problème de l’incroyance au XVIe siècle: la religion de Rabelais. Albin Michel.

Forrester, R. (1999). L’horreur économique. Fayard.

Ibérico, M. (1950). Concepto y sentido de la claridad en la filosofía del siglo XVII (Descartes, Spinoza, Leibniz). En Actas del Primer Congreso Nacional de Filosofía (Mendoza, 1949) (Vol. 3, pp. 1963-1977). Universidad Nacional de Cuyo. https://www.filosofia.org/aut/003/m49a1963.htm

Monterroso, A. (1990). Obras completas (y otros cuentos). Ediciones Era.

Palacios, L. (2005). El análisis y la síntesis. Ediciones Encuentro.

Peirce, C. S. (1901). The century’s great men in science. US Government Printing Office.

Real Academia Española (s.f.a). Abstraer. En Diccionario de la lengua española (23ª ed.). Recuperado el 22 de septiembre de 2022 de https://dle.rae.es

Real Academia Española (s.f.b). Ciencia. En Diccionario de la lengua española (23ª ed.). Recuperado el 22 de septiembre de 2022 de https://dle.rae.es

Valdivia Cano, J. C. (2000, 18 de octubre). Perspectivas: utensilios mentales. Arequipa al Día, p. 25.

Valdivia Cano, J. C. (2001, 18 de noviembre). Perspectivas: un rito moderno. Arequipa al Día, p. 15.

Valdivia Cano, J. C. (2017). La caja de herramientas. Universidad Católica Santa María.

Zanin Martins, C., Zanin Martins, V. y Valin, R. (2018). El caso Lula: la lucha por la afirmación de los derechos fundamentales en Brasil. Astrea.

Published
2022-10-25
How to Cite
Ordóñez Choque, L. A. (2022). Busco un problema de investigación ¡y no lo encuentro!. RIEE | Revista Internacional De Estudios En Educación, 22(2), 110-120. https://doi.org/10.37354/riee.2022.225