El docente de bachillerato digital en sus primeros años de trabajo: La formación del facilitador en el espacio rural

Keywords: facilitator, identity, digital high school, rural area

Abstract

In the process of building the professional identity of The Digital-High-School Teacher, the role of facilitator given by the rhetoric of theComprehensive Reform of High School Education affects the professional practice in the first years of work, which impacts the way of assuming the role of teacher and how to fulfill their duties in a rural community under the modality of digital education, where access to the use of Information and Communication Technologies is a difficulty due to the lack of electricity, cell phone signal and poor internet and access to technological devices. The text presents the experiences and complexities faced by The Digital-High-School Facilitators in their early years. The method used was the multiple case, from the work narrative biographical trajectories approach, applied to four teachers with a career outside of teaching and recent university graduates, for whom being a teacher is their first formal job. The results of the research
show that some of the most extraordinary complexities faced by these teachers are: the lack of support for the beginning teacher, the interpretation of the role of facilitator, the distance from the communities in which they are that influences in a way directly in the pedagogical task, the complex work situations experienced in the rural community, the lack of infrastructure and the demand to become a manager as well as being a facilitator and problem solver that allow him to teach classes according to the digital model.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Benemérica Universidad Autónoma de Puebla. (2011). Convocatoria: diplomado en competencias docentes en el uso de las TIC para el BACHILLERATO DIGITAL http://www.dgie.buap.mx/buapvirtual/recursos/convocatorias/convocatoriadiplosep.pdf

Bolívar Botía, A., Fernández Cruz, M. y Molina Ruiz, E. (2005). Investigar la identidad profesional del profesorado: una triangulación secuencial. Forum Qualitative Social Research, 6(1), 1-26. https://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/516/1117

Caballero Rodríguez, K. (2009). Construcción y desarrollo de la identidad profesional del profesorado universitario [Tesis doctoral, Universidad de Granada]. Digibug. https://digibug.ugr.es/handle/10481/2200

Creswell, J. W. (1997). Investigación cualitativa y diseño investigativo. https://academia.utp.edu.co/seminario-investigacion-II/files/2017/08/INVESTIGACION-CUALITATIVACreswell.pdf

Diario Oficial de la Federación. (2008, 29 de octubre). ACUERDO número 447 por el que se establecen las competencias para quienes impartan educación media superior en la modalidad escolarizada. http://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5066425&fecha=29/10/2008

Diario Oficial de la Federación. (2012, 9 de febrero). DECRETO por el que se declara reformado el párrafo primero; el inciso c) de la fracción II y la fracción V del artículo 3o., y la fracción I del artículo 31 de la Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos. http://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5233070&fecha=09/02/2012

Gilbert Ceballos, J. (1997). Introducción a la sociología. LOM. https://isbn.cloud/9789562820288/introduccion-a-la-sociologia/

Gobierno de Puebla. (2011). Plan de Desarrollo Estatal 2011-2017 https://transparenciafiscal.puebla.gob.mx/index.php?option=com_docman&task=cat_view&gid=463&Itemid=63

Nias, J. (1989). Primary teachers talking: A study of teaching as work. Routledge. https://www.taylorfrancis.com/books/mono/10.4324/9780203032527/primary-teachers-talking-professor-jennifer-nias-jennifer-nias

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. (2013). Mejorar el sistema educativo en México. Una perspectiva estatal desde Puebla . SEP. https://www.oecd-ilibrary.org/education/mejorar-la-educacion-en-mexico_9789264205178-es#:~:text=Una%20perspectiva%20estatal%20desde%20Puebla,-%C2%BFC%C3%B3mo%20puede%20el&text=En%20el%20libro%20se%20destaca,angulares%20en%20la%20mejora%20educativa

Perrenoud, P. (2010). La formación del profesorado: un compromiso entre visiones inconciliables de la coherencia. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(2), 103-122. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27419198006

Popkewitz, T. S. (1997). La profesionalización, el gobierno del profesor y el conocimiento académico: algunas notas comparativas. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 29, 89-109. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/117947.pdf

Popkewitz, T. S. y Monarca, H. (2022). Conversación sobre teoría crítica y estudios educativos con Thomas Popkewitz. Revista Educación, Política y Sociedad, 7(1), 168-195. https://revistas.uam.es/reps/article/view/14750

Vasilachis de Grialdino, I. (Coord.). (2006). Estrategias de investigación cualitativa. Gedisa. http://investigacionsocial.sociales.uba.ar/wp-content/uploads/sites/103/2013/03/Estrategias-de-la-investigacin-cualitativa-1.pdf

Published
2023-04-30
How to Cite
Flores Báez, A. (2023). El docente de bachillerato digital en sus primeros años de trabajo: La formación del facilitador en el espacio rural. RIEE | Revista Internacional De Estudios En Educación, 23(1), 32-43. https://doi.org/10.37354/riee.2022.229