Percepción de la satisfacción y la calidad académica de los egresados del programa en nutrición: el caso de la universidad Anáhuac México
Abstract
The quality of higher education is a key element for the development of the country. Recognizing that students have the professional skills acquired at the university as a factor that makes it possible to identify the degree of compliance with the graduation profile. The design of this study was exploratory, descriptive and cross-sectional. The information was accessed through a questionnaire from the National Association of Universities and Institutions of Higher Education (ANUIES), that measures the perception of graduates about the quality and satisfaction of the academic program as well as the Educational Institution. The questionnaire was sent online. The results showed that 91% of the graduates are satisfied with the study plan, as well as with the implementation of the knowledge acquired. In relation to the quality of the educational program, the graduates reported that the degree provided them with specialized knowledge of the discipline. Several areas of opportunity were detected, such as expanding the preparation to work in various economic sectors, increasing professional practices, and updating the contents. It is considered necessary to take advantage of the findings of this research for the development and application of strategies to improve academic quality.
Downloads
References
Alves, H. y Raposo, M. (2004). La medición de la satisfacción en la enseñanza universitaria: el ejemplo de la Universidade da Beira Interior. Revista Internacional de Marketing Público y no Lucrativo, 1(1), 73-88.
Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior, (2003). Esquema básico para estudios de egresados de la Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior. ANUIES.
Astete Candia, R. (2018). Calidad de servicio educativo y satisfacción estudiantil en los estudiantes de la Escuela Profesional de Contabilidad de la Universidad Alas Peruanas Filial Cusco-2018 [Tesis demaestría, Universidad César Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/33993/astete_cr.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Blázquez Resino, J. J., Chamizo González, J., Cano Montero, E. I. y Gutiérrez Broncano, S. (2013). Calidad de vida universitaria: identificación de los principales indicadores de satisfacción estudiantil. Revista de Educación, 362, 458-484. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2013-362-238
Cadena-Badilla, M., Mejías Acosta, A., Vega-Robles, A. y Vásquez Quiroga, J. (2015). La satisfacción estudiantil universitaria: análisis estratégico a partir del análisis de factores. Industrial Data, 18(1), 9-18. https://doi.org/10.15381/idata.v18i1.12062
De la Fuente Mella, H., Marzo Navarro, M. y Reyes Riquelme, M. J. (2010). Análisis de la satisfacción universitaria en la Facultad de Ingeniería de la Universidad de Talca. Ingeniare it: Revista Chilena de Ingeniería, 18(3), 350-363. https://doi.org/10.4067/S0718-33052010000300009
Garzón Castrillón, A. (2018). Modelo para el Seguimiento y Acompañamiento a graduados (SAG): una visión holística de la gestión de la calidad de la educación superior. Educación, 27(52), 201-218. https://doi.org/10.18800/educacion.201801.011
González-Peiteado, M., Pino-Juste, M. y Penado-Abilleira, M. (2017). Estudio de la satisfacción percibida por los estudiantes de la UNED con su vida universitaria. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 20(1), 243-260. https://doi.org/10.5944/ried.20.1.16377
Guzmán Silva, S., Febles Álvarez-Icaza, M. F., Corredera Marmolejo, A., Flores Machado, P.,
Tuyub España, A. y Rodríguez Reynaga, P. A. (2008). Estudio de seguimiento de egresados: recomendaciones para su desarrollo. Innovación Educativa, 8(42), 19-31. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=179421234003
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2010). Metodología de la Investigación (5ª ed.). McGraw-Hill.
Leaños, S. (2014). El liderazgo de los directores de unidad y su relación con la calidad académica en una institución de educación superior particular multicampi [Tesis doctoral, Universidad Anáhuac]. https://www.anahuac.mx/agenda2030/tesis
Lino Valverde, R. M. (2017). Segmentación de mercados por estilos de vida: una mirada teórico práctica. UTEPSA.
Martín, P., Martínez-Tur, V., Torres, M. J. y Marzo Campos, J. C. (2000). Calidad de servicio y satisfacción de los clientes: un estudio en establecimientos turísticos. Estudios sobre Consumo, 55, 29-30. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=100539
Organización Internacional para la Normalización. (2015). ISO 9000:2005(es) Sistemas de gestión de la calidad — Fundamentos y vocabulario. https://www.iso.org/obp/ui/#iso:std:iso:9000:ed-4:v1:es
Pereira Puga, M. (2014). Educación superior universitaria: calidad percibida y satisfacción de los egresados. [Tesis doctoral, Universidade da Coruña]. https://ruc.udc.es/dspace/bitstream/handle/2183/12349/PereiraPuga_Manuel_TD_2014.pdf
Román Fuentes, J., Franco Gurría, R. T. y E. Gordillo Martínez, A. (2015). Satisfacción estudiantil sobre servicios recibidos en la universidad: percepción de egresados. Revista Internacional Administración y Finanzas, 8(3), 103-112. http://ssrn.com/abstract=2660440
Salinas Gutiérrez, A., Morales Lozano, J. A. y Martínez Camblor, P. (2008). Satisfacción del estudiante y calidad universitaria: un análisis exploratorio en la Unidad Académica Multidisciplinaria Agronomía y Ciencias de la Universidad Autónoma de Tamaulipas, México. Revista de Enseñanza Universitaria, 31, 39-55. https://institucional.us.es/revistas/universitaria/31/4SalinasGuti.pdf
Sirgy, M. J., Lee, D. J., Grzeskowiak, S., Yu, B., Webb, D., El-Hasan, K., Garcia Vega, J., Ekici, A., Johar, J. S., Krishen, A., Kangal, A., Swoboda, B., Claiborne, C. B. Maggino, F., Rahtz, D., Canton, A. y
Kuruuzum, A. (2010). Quality of College Life (QCL) of students: Further validation of a measure of well-being. Social Indicators Research, 99, 375-390. https://doi.org/10.1007/s11205-010-9587-6
Surdez-Pérez, E. G., Sandoval-Caraveo, M. C. y Lamoyi-Bocanegra, C. L. (2018). Satisfacción estudiantil en la valoración de la calidad educativa universitaria. Educación y Educadores, 21(1), 9-26. https://doi.org/10.5294/edu.2018.21.1.1 Universidad Anáhuac México. (2021). Misión. https://www.anahuac.mx/mexico/mision