Scientific disciplines in university research on sports in Mexico: a digital hemerographic review
Abstract
Currently, sports practice has a great impact on Mexican society, which has generated a scientific-academic field that requires, given its lack of such a field, classification by scientific discipline. The purpose of this study is to describe, by discipline, the scientific and academic production in sports published at five Mexican universities, reflecting on the overall landscape of such research and the role of universities in this regard. This is an exploratory analysis of the total academic and scientific production of published articles with descriptive-quantitative and qualitative approaches in the digital proposals of the Autonomous University of Chihuahua, the Autonomous University of Nuevo Leon, the National School of Sports Coaches, the Benemerita Autonomous University of Puebla, and the CDEFIS University, using the Devís-Devís et al. (2010) model. A total of 328 publications were obtained. The disciplines most found are related to training theory, physical education, and sports and health, representing 50% of the total published. The discussion reflects the nature of the body of knowledge focused on these three themes, to the detriment of other disciplines, for which Mexican researchers have not extensively documented the national sports phenomenon. It also highlights the indifference of the country's leading universities to researching the subject. It is concluded that, given Mexico’s academic context, it is relevant to produce research, as there is an area of opportunity to develop in the coming years in all sciences applied to sports.
Downloads
References
Aguilera-Rivera, A. R. (2025). Reflexiones en torno a la administración y la misión del
administrador en las organizaciones deportivas. Revista Digital: Actividad Física y Deporte, 11(1). https://doi.org/10.31910/rdafd.v11.n1.2025.2544 DOI: https://doi.org/10.31910/rdafd.v11.n1.2025.2544
Candia Luján, R., De León Fierro, L. G., Carrasco Legleu, C. E., Ortiz Rodriguez, B., Candia Sosa, K. F. y Guedea Delgado, J. C. (2020). Producción científica de las universidades mexicanas en el área de la cultura física: una revisión sistematizada. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 38, 505–508. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.74595 DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.74595
Cruz García, M. y Cruz García, A. (2024). Las competencias investigativas de los profesores universitarios y su producción académica. Revista Internacional de Estudios en Educación, 24(1), 58-77. https://doi.org/10.37354/riee.2024.241 DOI: https://doi.org/10.37354/riee.2024.241
Devís-Devís, J., Valenciano Valcárcel, J., Villamón, M. y Pérez-Samaniego, V. (2010). Disciplinas y temas de estudio en las ciencias de la actividad física y el deporte. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 10(37), 150-166. http://cdeporte.rediris.es/revista/revista37/artdisciplinas147.htm
Díaz Tinoco, I. R. y Romero Valencia, Á. V. (2022). Tendencias en investigación deportiva. Temas y métodos desde el análisis de la educación actual. Ciencia Latina: Revista Multidisciplinar, 6(5), 5429-5446. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i5.3513 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i5.3513
Flores Pauro, R. H. (2023). Características de la responsabilidad social universitaria y su
relación con la actitud a la investigación formativa en estudiantes de la Universidad Nacional de Moquegua [Tesis de maestría, Universidad Privada de Tacna]. Repositorio Universidad Privada de Tacna. https://repositorio.upt.edu.pe/handle/20.500.12969/3107
Gallardo Velázquez, A., Camargo Vázquez, M. I. y Magallón Díez, M. T. (1998). Cultura
organizacional: hacia un nuevo enfoque de la misión del administrador. Gestión y Estrategia, 14, 94-102. https://doi.org/10.24275/uam/azc/dcsh/gye/1998n14/Gallardo DOI: https://doi.org/10.24275/uam/azc/dcsh/gye/1998n14/Gallardo
Gómez Castañeda, P. (2013). Limitaciones en la investigación de la cultura física en México.
EFDeportes.com, 17(178). https://www.efdeportes.com/efd178/la-investigacion-de-la-cultura-fisica-en-mexico.htm
Gregorutti, G. (2010). La producción intelectual en pequeñas universidades privadas
latinoamericanas: una situación paradójica. Revista Internacional de Estudios en Educación, 10(1), 1-20. https://doi.org/10.37354/riee.2010.096 DOI: https://doi.org/10.37354/riee.2010.096
Hoyos Ruiz, G. (2015). La formación del profesorado de Educación Física en México:
Necesidad de un cuerpo troncal [Tesis doctoral, Universidad de Extremadura]. Dehesa Repositorio Institucional. http://hdl.handle.net/10662/3940
López-Carril, S., Añó Sans, V. y Villamón Herrera, M. (2019). El campo académico de la gestión del deporte: pasado, presente y futuro. Cultura Ciencia y Deporte, 14(42), 277-287. https://doi.org/10.12800/ccd.v14i42.1341 DOI: https://doi.org/10.12800/ccd.v14i42.1341
Lozano Avilés, B. G. (2022). La organización de la investigación: la tarea pendiente en la
reforma del currículo de la Licenciatura en Administración de la UAM-A. Gestión y Estrategia, 23, 83-96. https://doi.org/10.24275/uam/azc/dcsh/gye/2003n23/Lozano DOI: https://doi.org/10.24275/uam/azc/dcsh/gye/2003n23/Lozano
Navarro Guzmán, E. (1997). Gestión universitaria: calidad y eficiencia. Gestión y Estrategia, 11-12, 116-124. https://doi.org/10.24275/uam/azc/dcsh/gye/1997n11n12/Navarro DOI: https://doi.org/10.24275/uam/azc/dcsh/gye/1997n11n12/Navarro
Poblete-Valderrama, F., Garrido-Méndez, A., Matus Castillo, C., Castro Cáceres, R., Toro-Salinas, A., Cuevas Aburto, J., Illanes Aguilar, L., Cenzano-Castillo, L., Hetz Rodríguez, K. y Flores Rivera, C. (2023). Aprendizaje basado en investigación para el fortalecimiento de la formación inicial docente en pedagogía en educación física. Retos, 47, 589-592. https://doi.org/10.47197/retos.v47.92820 DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v47.92820
Ramos-Álvarez, O., García-Romero, C. y Arufe-Giraldez, V. (2024). 20 años de investigación científica de la revista Retos, nuevas tendencias en educación física, deportes y recreación: análisis bibliométrico. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 54, 355-361. https://doi.org/10.47197/retos.v54.103531 DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v54.102798
Reyes Rodríguez, A. D., Olate Pastén, Y. L. y Godoy Tapia, C. A. (2019). Análisis bibliométrico de la producción científica de la Revista Actividad Física y Ciencias durante el período 2009-2018. Revista Ciencias de la Actividad Física UCM, 20(2), 1-25. https://doi.org/10.29035/rcaf.20.2.9 DOI: https://doi.org/10.29035/rcaf.20.2.9
Sanmiguel-Rodríguez, A., González-Víllora, S. y Arufe Giráldez, V. (2021). Fútbol sala y alto rendimiento: revisión sistemática de la literatura 2015-2020. Cultura, Ciencia y Deporte, 16(49), 465-476. http://dx.doi.org/10.12800/ccd.v16i49.1587 DOI: https://doi.org/10.12800/ccd.v16i49.1587
Sans-Rosell, N., Reverter-Masía, J., Hernández-González, V. y Jové-Deltell, M. (2015). Ciencias del deporte. Revistas científicas y formación universitaria. Movimiento Humano, 7, 93-110. https://raco.cat/index.php/RevMovHum/article/view/304404/394083

