Scientific disciplines in university research on sports in Mexico: a digital hemerographic review

Keywords: sport, scientific research, Mexico, scientific publication, digital journal

Abstract

Currently, sports practice has a great impact on Mexican society, which has generated a scientific-academic field that requires, given its lack of such a field, classification by scientific discipline. The purpose of this study is to describe, by discipline, the scientific and academic production in sports published at five Mexican universities, reflecting on the overall landscape of such research and the role of universities in this regard. This is an exploratory analysis of the total academic and scientific production of published articles with descriptive-quantitative and qualitative approaches in the digital proposals of the Autonomous University of Chihuahua, the Autonomous University of Nuevo Leon, the National School of Sports Coaches, the Benemerita Autonomous University of Puebla, and the CDEFIS University, using the Devís-Devís et al. (2010) model. A total of 328 publications were obtained. The disciplines most found are related to training theory, physical education, and sports and health, representing 50% of the total published. The discussion reflects the nature of the body of knowledge focused on these three themes, to the detriment of other disciplines, for which Mexican researchers have not extensively documented the national sports phenomenon. It also highlights the indifference of the country's leading universities to researching the subject. It is concluded that, given Mexico’s academic context, it is relevant to produce research, as there is an area of ​​opportunity to develop in the coming years in all sciences applied to sports.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilera-Rivera, A. R. (2025). Reflexiones en torno a la administración y la misión del

administrador en las organizaciones deportivas. Revista Digital: Actividad Física y Deporte, 11(1). https://doi.org/10.31910/rdafd.v11.n1.2025.2544 DOI: https://doi.org/10.31910/rdafd.v11.n1.2025.2544

Candia Luján, R., De León Fierro, L. G., Carrasco Legleu, C. E., Ortiz Rodriguez, B., Candia Sosa, K. F. y Guedea Delgado, J. C. (2020). Producción científica de las universidades mexicanas en el área de la cultura física: una revisión sistematizada. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 38, 505–508. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.74595 DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.74595

Cruz García, M. y Cruz García, A. (2024). Las competencias investigativas de los profesores universitarios y su producción académica. Revista Internacional de Estudios en Educación, 24(1), 58-77. https://doi.org/10.37354/riee.2024.241 DOI: https://doi.org/10.37354/riee.2024.241

Devís-Devís, J., Valenciano Valcárcel, J., Villamón, M. y Pérez-Samaniego, V. (2010). Disciplinas y temas de estudio en las ciencias de la actividad física y el deporte. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 10(37), 150-166. http://cdeporte.rediris.es/revista/revista37/artdisciplinas147.htm

Díaz Tinoco, I. R. y Romero Valencia, Á. V. (2022). Tendencias en investigación deportiva. Temas y métodos desde el análisis de la educación actual. Ciencia Latina: Revista Multidisciplinar, 6(5), 5429-5446. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i5.3513 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i5.3513

Flores Pauro, R. H. (2023). Características de la responsabilidad social universitaria y su

relación con la actitud a la investigación formativa en estudiantes de la Universidad Nacional de Moquegua [Tesis de maestría, Universidad Privada de Tacna]. Repositorio Universidad Privada de Tacna. https://repositorio.upt.edu.pe/handle/20.500.12969/3107

Gallardo Velázquez, A., Camargo Vázquez, M. I. y Magallón Díez, M. T. (1998). Cultura

organizacional: hacia un nuevo enfoque de la misión del administrador. Gestión y Estrategia, 14, 94-102. https://doi.org/10.24275/uam/azc/dcsh/gye/1998n14/Gallardo DOI: https://doi.org/10.24275/uam/azc/dcsh/gye/1998n14/Gallardo

Gómez Castañeda, P. (2013). Limitaciones en la investigación de la cultura física en México.

EFDeportes.com, 17(178). https://www.efdeportes.com/efd178/la-investigacion-de-la-cultura-fisica-en-mexico.htm

Gregorutti, G. (2010). La producción intelectual en pequeñas universidades privadas

latinoamericanas: una situación paradójica. Revista Internacional de Estudios en Educación, 10(1), 1-20. https://doi.org/10.37354/riee.2010.096 DOI: https://doi.org/10.37354/riee.2010.096

Hoyos Ruiz, G. (2015). La formación del profesorado de Educación Física en México:

Necesidad de un cuerpo troncal [Tesis doctoral, Universidad de Extremadura]. Dehesa Repositorio Institucional. http://hdl.handle.net/10662/3940

López-Carril, S., Añó Sans, V. y Villamón Herrera, M. (2019). El campo académico de la gestión del deporte: pasado, presente y futuro. Cultura Ciencia y Deporte, 14(42), 277-287. https://doi.org/10.12800/ccd.v14i42.1341 DOI: https://doi.org/10.12800/ccd.v14i42.1341

Lozano Avilés, B. G. (2022). La organización de la investigación: la tarea pendiente en la

reforma del currículo de la Licenciatura en Administración de la UAM-A. Gestión y Estrategia, 23, 83-96. https://doi.org/10.24275/uam/azc/dcsh/gye/2003n23/Lozano DOI: https://doi.org/10.24275/uam/azc/dcsh/gye/2003n23/Lozano

Navarro Guzmán, E. (1997). Gestión universitaria: calidad y eficiencia. Gestión y Estrategia, 11-12, 116-124. https://doi.org/10.24275/uam/azc/dcsh/gye/1997n11n12/Navarro DOI: https://doi.org/10.24275/uam/azc/dcsh/gye/1997n11n12/Navarro

Poblete-Valderrama, F., Garrido-Méndez, A., Matus Castillo, C., Castro Cáceres, R., Toro-Salinas, A., Cuevas Aburto, J., Illanes Aguilar, L., Cenzano-Castillo, L., Hetz Rodríguez, K. y Flores Rivera, C. (2023). Aprendizaje basado en investigación para el fortalecimiento de la formación inicial docente en pedagogía en educación física. Retos, 47, 589-592. https://doi.org/10.47197/retos.v47.92820 DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v47.92820

Ramos-Álvarez, O., García-Romero, C. y Arufe-Giraldez, V. (2024). 20 años de investigación científica de la revista Retos, nuevas tendencias en educación física, deportes y recreación: análisis bibliométrico. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 54, 355-361. https://doi.org/10.47197/retos.v54.103531 DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v54.102798

Reyes Rodríguez, A. D., Olate Pastén, Y. L. y Godoy Tapia, C. A. (2019). Análisis bibliométrico de la producción científica de la Revista Actividad Física y Ciencias durante el período 2009-2018. Revista Ciencias de la Actividad Física UCM, 20(2), 1-25. https://doi.org/10.29035/rcaf.20.2.9 DOI: https://doi.org/10.29035/rcaf.20.2.9

Sanmiguel-Rodríguez, A., González-Víllora, S. y Arufe Giráldez, V. (2021). Fútbol sala y alto rendimiento: revisión sistemática de la literatura 2015-2020. Cultura, Ciencia y Deporte, 16(49), 465-476. http://dx.doi.org/10.12800/ccd.v16i49.1587 DOI: https://doi.org/10.12800/ccd.v16i49.1587

Sans-Rosell, N., Reverter-Masía, J., Hernández-González, V. y Jové-Deltell, M. (2015). Ciencias del deporte. Revistas científicas y formación universitaria. Movimiento Humano, 7, 93-110. https://raco.cat/index.php/RevMovHum/article/view/304404/394083

Published
2025-11-14
How to Cite
Aguilera Rivera, A. R. (2025). Scientific disciplines in university research on sports in Mexico: a digital hemerographic review. RIEE | Revista Internacional De Estudios En Educación, 25(2), 178-191. https://doi.org/10.37354/riee.2025.259