Research competencies in university students: a comparative study

Keywords: research competencies, university students, research

Abstract

The study aimed to identify potential significant differences in the level of development of research competencies among university students grouped by academic program, gender, and semester of study, from the Faculty of Engineering and Technology (FITEC) and the School of Stomatology (ESEST) at the University of Montemorelos, during the 2022–2023 academic semester. A quantitative, descriptive, exploratory, and cross-sectional approach was employed in this research. A total of 225 students participated in the study. A measurement instrument called the dxrs GITOVA Model was used to assess informational skills, attitude, and research competencies. The variables were operationalized, and the data were then analyzed using SPSS. Normality analyses were performed, reliability was assessed, and research hypotheses were tested. The results showed that the data followed a normal distribution and that the instrument used was reliable. Significant differences in research competencies were found between students from the Faculty of Engineering and Technology and those from the School of Dentistry, with the latter showing a higher level. Significant differences were also observed based on gender, with female students reporting a higher perceived level of research competencies compared to male students. No significant differences were found based on the semester of study. In conclusion, this study found that research competencies vary according to students' faculty or school, as well as their gender, but not according to their semester of study.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta Véliz, M. y Lovato Torres, S. (2019). Las competencias investigativas en docentes. Universidad Ciencia y Tecnología, 23(93), 34-42. https://uctunexpo.autanabooks.com/index.php/uct/article/view/147/143

Álvarez-Ochoa, R. I., Román-Collazo, C. A., Conchado-Martínez, J. y Cordero-Cordero, G. (2020). Habilidades investigativas en docentes de educación superior: un acercamiento a la realidad. Revista Ciencias Pedagógicas e Innovación, 8(1), 70-77. https://doi.org/10.26423/rcpi.v8i1.370 DOI: https://doi.org/10.26423/rcpi.v8i1.370

Alvarez-Ochoa, R. I., Cabrera-Berrezueta, L. B. y Mena-Clerque, S. E. (2022). Competencias investigativas en estudiantes de educación superior: aproximación desde estudiantes de medicina. 593 Digital Publisher CEIT, 7(4-2), 312-327. https://doi.org/10.33386/593dp.2022.4-2.1425 DOI: https://doi.org/10.33386/593dp.2022.4-2.1425

Aparicio Salas, A. R. (2018). Habilidades investigativas y práctica docente en el aula en la institución educativa de Ancahuasi-Anta [Tesis de maestría, Universidad César Vallejo]. Repositorio Institucional. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/34121

Arbeláez López, R., Hernández Barón, N. O. y Pérez Angulo, M. I. (2006). El desarrollo de la competencia investigadora en los estudiantes de pregrado. Revista Docencia Universitaria, 7(1). https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistadocencia/article/view/769

Arias Marín, L., García Restrepo, G. S. y Cardona-Arias, J. A. (2019). Impacto de las prácticas profesionales sobre las competencias de investigación formativa en estudiantes de microbiología de la Universidad de Antioquía-Colombia. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 56, 2-15. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/1034/1477

Ato, M., López, J. J. y Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Barriga Ramírez, T. J., Ortiz Galindo, J. L., Pérez Rojas, L. M. y Sánchez Vignau, B. S. (2014). Análisis de las competencias informacionales en la comunidad académica del CICIMAR-IPN. Biblios, 56, 52-68. https://doi.org/10.5195/biblios.2014.180 DOI: https://doi.org/10.5195/biblios.2014.180

Blanco Guzmán, M. (2020). Desarrollo de competencias básicas de investigación. Ajayu, 18(1), 24-51. https://ajayu.ucb.edu.bo/a/article/view/226

Cabrejos Luna, A. V. y Montenegro Montenegro, J. A. (2017). Nivel de competencias investigativas de los docentes de la Escuela Profesional de Enfermería de la Universidad Señor de Sipán Chiclayo 2016 [Tesis de licenciatura, Universidad Señor de Sipán]. Repositorio Institucional. http://repositorio.uss.edu.pe//handle/20.500.12802/3050

Campos Céspedes, J., Madriz Bermúdez, L., Brenes Matarrita, O. L., Rivera Sánchez, Y. y Viales Sossa, M. (2012). Competencias investigativas en el personal académico de la Escuela de Ciencias de la Educación de la UNED, Costa Rica. UNED Research Journal, 4(2), 273-282. DOI: https://doi.org/10.22458/urj.v4i2.16

Cardoso, E. O. y Cerecedo, M. T. (2019). Valoración de las competencias investigativas de los estudiantes de posgrado en administración. Formación Universitaria, 12(1), 35-44. https://doi.org/10.4067/S0718-50062019000100035 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062019000100035

Chavez Ayala, C. A. (2022). Estudio comparativo de las competencias investigativas académicas en los estudiantes de las universidades privadas de Piura en 2022 [Tesis de maestría, Universidad César Vallejo]. Repositorio Digital Institucional. https://hdl.handle.net/20.500.12692/94616

Cortés Vera, J. J. (2007). El desarrollo de competencias informativas en estudiantes universitarios a través de un curso con valor en créditos. Biblios, 29, 1-12. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=16111500002

De las Salas, M. y Martínez, C. (2011). Competencias técnicas investigativas en los docentes del núcleo LUZ - Costa Oriental del Lago. Telos, 13(3), 412-429. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=99320590009

Díaz-Narváez, V. P. y Calzadilla Núñez, A. (2016). Artículos científicos, tipos de investigación y productividad científica en las ciencias de la salud. Revista Ciencias de la Salud, 14(1), 115-121. https://doi.org/10.12804/revsalud14.01.2016.10 DOI: https://doi.org/10.12804/revsalud14.01.2016.10

Garmendia Bonilla, L. (2005). La alfabetización informacional como estímulo investigativo: una estrategia en la gestión de la información y el conocimiento. Modelo de asociación entre factores predictores de las competencias para la investigación en docentes universitarios [Tesis doctoral, Universidad de Montemorelos] Repositorio Institucional. https://drive.google.com/file/d/1YD32TqEEKXnJFx6ru3eon_48RnwAhzYs/view

Girarte Guillén, J. L. y del Valle López, J. A. (2020). Validación de un instrumento sobre habilidades informativas. Apertura, 12(1), 152-162. http://doi.org/10.32870/Ap.v12n1.1812 DOI: https://doi.org/10.32870/Ap.v12n1.1812

González, P., Ostrovsky, A. E. y Di Doménico, C. (2017). Resultados preliminares de un análisis comparativo en torno a la autopercepción de competencias investigativas en estudiantes avanzados de carreras de psicología de gestión pública y privada de la ciudad de Mar del Plata. Anuario de Proyectos e Informes de Becarios de Investigación, 14(12), 1567-1576. http://hdl.handle.net/11336/74846

González Rivero, M. C. (2012). Una propuesta para desarrollar competencias en información para estudiantes de secundaria básica. Modelo DELFÍN. Zona Próxima, 16, 30-41. https://doi.org/10.14482/zp.16.265.74 DOI: https://doi.org/10.14482/zp.16.265.74

Jaik Dipp, A. y Villanueva Gutiérrez, R. (2014). Competencias investigativas en relación al plan de estudios de un posgrado en educación. En A. Jaik Dipp y S. G. Malaga Villegas (Eds.), Campos de indagación. Generación de conocimiento desde los agentes educativos: sujetos educativos y contextos diferenciados (pp. 21-33). Redie. http://www.upd.edu.mx/PDF/Libros/Tomo2.pdf

Lau, J. y Cortés, J. (2009). Habilidades informativas: convergencia entre ciencias de información y comunicación. Comunicar,16(32), 21-30. https://doi.org/10.3916/c32-2009-02-001 DOI: https://doi.org/10.3916/c32-2009-02-001

Magariño-Abreus, L. R., Echevarría-Regojo, L., Rivero-Morey, R. J. y Ramos-Rangel, Y. (2021). Percepción sobre investigación científica en estudiantes de estomatología. Universidad Médica Pinareña, 17(2), Artículo 737. https://revgaleno.sld.cu/index.php/ump/article/view/737

Morales Cabrera, L. A. J. (2016). La formación de competencias investigativas en estudiantes de ingeniería en el Perú [Tesis doctoral, Universidad Señor de Sipán]. Repositorio Institucional. https://hdl.handle.net/20.500.12802/2402

Müggenburg Rodríguez V., M. C. y Pérez Cabrera, I. (2007). Tipos de estudio en el enfoque de investigación cuantitativa. Enfermería Universitaria, 4(1), 35-38. https://revista-enfermeria.unam.mx/ojs/index.php/enfermeriauniversitaria/issue/view/51 DOI: https://doi.org/10.22201/eneo.23958421e.2007.1.469

Neri Torres, J. C., y Hernández Herrera, C. A. (2019). Competencias clave en el ámbito laboral – Análisis de la percepción estudiantil del área de ingeniería. Revista Multidisciplinaria de Avances de Investigación, 5(1), 30-39. https://www.remai.ipn.mx/index.php/REMAI/article/view/54/52

Núñez Rojas, N. (2019). Enseñanza de la competencia investigativa: percepciones y evidencias de los estudiantes universitarios. Espacios, 40(41). https://www.revistaespacios.com/a19v40n41/a19v40n41p26.pdf

Paz Delgado, C. L. y Estrada, L. (2022). Condiciones pedagógicas y desafíos para el desarrollo de competencias investigativas. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 24, Artículo e09. https://doi.org/10.24320/redie.2022.24.e09.3937 DOI: https://doi.org/10.24320/redie.2022.24.e09.3937

Pegudo Sánchez, A., Cabrera Suárez, M. E., López Gómez, E. J. y Cruz Camacho, L. (2012). Estrategia pedagógica para desarrollar habilidades investigativas en asesores de trabajo de investigación científico estudiantil. Edumecentro, 4(1), 95-104. https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/159/322

Quintana, C. A. y Cardona, A. F. (2018). Estado de las competencias investigativas en estudiantes de posgrado de la Maestría en Educación de la UCM [Tesis de maestría, Universidad Católica de Manizales]. Repositorio Institucional. https://repositorio.ucm.edu.co/handle/10839/2226

Reiban Barrera, R. E. (2018). Las competencias investigativas del docente universitario. Revista Universidad y Sociedad, 10(4), 75-84. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/980/1043

Rivas Tovar, L. A. (2011). Las nueve competencias de un investigador. Investigación Administrativa, 40(108), 34-54. https://doi.org/10.35426/IAv40n108.03 DOI: https://doi.org/10.35426/IAv40n108.03

Rojas-Solís, J. L., Espinosa-Guzmán, D., Espíndola-Larios, M. y Hernández-Rosas, S. E. (2021). Actitud hacia la investigación en universitarios mexicanos: un análisis exploratorio. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 8(Ed. esp. julio). https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i.2747 DOI: https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i.2747

Román Collazo, C. A., Hernández Rodríguez, Y., Andrade Campoverde, D., Baculima Suárez, J. y Tamayo Calle, T. (2017). Habilidades científico investigativas de docentes de la Universidad Católica de Cuenca, Ecuador. Panorama Cuba y Salud, 12(1), 32-39. https://www.medigraphic.com/pdfs/cubaysalud/pcs-2017/pcs171f.pdf

Ruíz Alvarado, P. I., Rodríguez Pillaga, R. T., Ordoñez Gavilanez, M. E. y Hernández Ciriano, I. M. (2016). Habilidades investigativas del docente universitario: un estudio en la extensión Cañar, Universidad Católica de Cuenca. Yachana Revista Científica, 5(1), 67-77. https://scispace.com/pdf/habilidades-investigativas-del-docente-universitario-un-urz913ex3r.pdf

Solís Carcaño, R. y Arcudia Abad, C. (2005). Percepciones de los alumnos de ingeniería de una universidad mexicana del desarrollo de sus competencias y valores. Ingeniería y Universidad, 9(1), 65-79. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/iyu/article/view/902/502

Tapia Cortés, C., Cardona Torres, S. A. y Vásquez Serna, S. H. (2018). Las competencias investigativas en posgrado: experiencia de un curso en línea. Revista Espacios, 39(53). https://www.revistaespacios.com/cited2017/cited2017-20.pdf

Toro Jaramillo, I. D., Saldarriaga Ríos, J. G., León Restrepo, M., Martínez Gómez, J. y Arias, O. (2015). Competencias docentes para la enseñanza de la metodología de la investigación y la evaluación de trabajos de grado y tesis doctorales en administración. El Ágora USB, 15(1), 137-151. https://doi.org/10.21500/16578031.7 DOI: https://doi.org/10.21500/16578031.7

Published
2025-11-14
How to Cite
Sosa Herrera, M. A., & Girarte Guillén, J. L. (2025). Research competencies in university students: a comparative study. RIEE | Revista Internacional De Estudios En Educación, 25(2), 165-177. https://doi.org/10.37354/riee.2025.258